تبلیغات الماس

مطالبی که دراین مقاله میخوانید ...

تاریخچه ساختن تندیس

تندیس های ماقبل تاریخ

تندیس سازی ممکن است جزو قدیمی ترین هنرها باشد. اولین نقشه های تاریخ بر روی سنگ ها حک شده یا برش (خراشیده شده) خرده اند .این نقاشی ها پیشگامان تندیس های امداد و نگارگری بودند.

تنها چند شیء باقی مانده تا نشان دهند این تندیس ها هزاران سال پیش چه بوده اند. با این وجود صدها نمونه از تندیس های اخیر از فرهنگ های بدوی و ماقبل تاریخ الهام گرفته شده است.

در ما قبل تاریخ چهره های مرد، زن و حیوان و جنگهای خود را بر روی سنگ ها هک میکردند که بعئ ها از انها به عنوان تندیس یاد شد. بعضی تندیس ها در قرون وستا به شکل ماسک توسط کاهنان و یا در مراسم های مذهبی مورد استفاده قرار میگرفتند.

تندیس سازی در جهان باستان

اولین تمدن های مصر، بین النهرین، دره ایندوس و چین به تدریج شکل های نوشتن در حدود 3000 B.C را ایجاد کردند. مردم این تمدنها مانند اجداد ماقبل تاریخ خود نیز اعتقادات عمیقی را در تندیس سازی ابراز داشتند.

مصر

تندیس سازی مصر و تمام هنرهای مصر مبتنی بر اعتقاد به زندگی پس از مرگ بوده است. نمونه این عمل: جسد حاکم مصر، فرعون که در ان زمان با دقت حفظ شد و حتی کالاهایی با او دفن شدند تا نیازهای پس از مرگ فرعون را برای همیشه فراهم کند. یا اهرام، مقبره های بزرگ بنای یادبود جیزه، برای قوی ترین فرمانروایان اولیه ساخته شده اند.

تندیس سازان مصری همیشه ایده ها را به روشنی ارائه می دادند.مصریان غالباً ویژگی هایی از موجودات مختلف را برای نماد کردن ایده ها ترکیب می کردند. به عنوان مثال، سر انسان فرعون خوفر به شکل خزنده شیر اضافه می شود تا ابوالهول بزرگ را تشکیل دهد. این ترکیب ترکیبی از هوش انسانی و قدرت حیوانات را نشان می دهد.

تندیس در بین النهرین

“سرزمین بین رودخانه ها”، بین النهرین، جامعه ای بسیار پایدارتر از مصر داشت و فاقد سنگ عظیم مصر برای تندیس های یادبود بود. اولین نمونه های تندیس سازی در این منطقه از مواد سبک تشکیل شده : خاک رس پخته ، چوب یا ترکیبی از چوب، پوسته و برگ طلایی. گروهی از چهره های سنگی از تل اسمر، خدایان، کاهنان و نمازگزاران را به روشی بسیار متفاوت از تندیس سازی مصر نشان می دهند.

تندیس تمدن اژه

فقط چند نمونه از تندیس سازی از تمدن رنگارنگ مینو در جزیره کرت باقی مانده است. عاج و تركوتا؛ تندیس های کوچک الهه های مار، کاهنان و آکروبات ها. و فنجانهایی با صحنه های تسکین دهنده مانند گاو در شبکه گرفتار یا برداشت کنندگان از مزارع، پیشنهادهای پر جنب و جوش مینویسان را در عمل ارائه می دهند.

تندیس یونانی

در حدود 600 سال قبل از میلاد، یونان یکی از تمدنهای بزرگ در تاریخ جهان را توسعه داد. تندیس سازی به یکی از مهمترین اشکال بیان یونانیان تبدیل شد.

بر اثاث اعتقاد یونانی مبنی بر اینکه “انسان واحد اندازه گیری همه چیزهاست”، چهره انسانی موضوع اصلی هنر یونان بود. با شروع اواخر قرن هفتم قبل از میلاد، تندیس سازان در یونان دائما در جستجوی راه های بهتری برای نشان دادن چهره انسانی بودند.

مهمترین کاركرد تندیس یونانی احترام به خدایان و ایزدان بود. تندیس ها در معابد قرار گرفتند یا به عنوان بخشی از یک معبد حک شدند. معابد یونانی زیارتگاههایی بودند که برای حفظ تصاویر خدایان ایجاد شده بودند.

محصولات مرتبط
تندیس آرایشی
تندیس

تندیس چیست ؟ تندیس در واقع هدیه و یادگاریست ملموس و قابل دوام برای یک دستاورد خاص که نشان دهنده شایستگی فرد دریافت کننده است.

بیشتر بخوانید »