تندیس - achap - تاریخچه ساختن تندیس – بخش9 -
۰۴
آذر

تاریخچه ساختن تندیس – بخش۹

تندیس های اولیه مسیحی

تندیس های اولیه مسیحی شبیه به هنر روم بود. سارکوفاگی (سینه های خاکسپاری) که در ایتالیا یافت می شود ، از نظر نوع رومی است ، اگرچه توسط موضوعات ، علائم یا نمادهایی که برای مسیحیان مهم هستند به آنها معنی خاصی داده می شود.

اما تندیس سازی شکل طبیعی بیان برای مسیحیان اولیه نبود. دلیل این امر آن بود كه یكی از ده فرمان منع ساخت تصاویر تراشیده شده (حک شده). بسیاری از مسیحیان اولیه این فرمان را دقیقاً مانند عبری ها تفسیر می کردند ، به این معنی که تهیه هرگونه تصویری از چهره انسان اشتباه بود. سرانجام مقامات كلیسا تصمیم گرفتند كه هنر می تواند در خدمت مسیحیت باشد. این تنها ساخت بت ها (خدایان دروغین) بود که به عنوان نقض فرمان تلقی می شد.

در قرن پنجم A.D ، نیمه غربی امپراتوری روم در حمله به قبیله های آلمانی از اروپای شمالی و مرکزی سقوط کرد. این مردمان به زودی مسیحی شدند و دین را در اروپا گسترش دادند. برخلاف رومی ها ، قوم های آلمانی هیچ سنتی از نمایش انسان در هنر را نداشتند. هنر آنها عمدتاً از الگوهای پیچیده و اشکال استفاده شده برای تزیین استفاده می شد. این هنر به همان اندازه که هنرهای یونان و رومی تأثیر گذار بود ، از مسیحیان نیز تأثیر گرفت.

نمونه های بسیار کمی از تندیس ساخته شده در 1000 سال اول مسیحیت وجود دارد. از جمله این نمونه های نادر می توان به محراب های قابل حمل ، تمجیدها (ظروف مخصوص بقایای مقدسین و شهدای مسیحی) ، كلاهبرداری ها و سایر اشیاء استفاده شده در خدمات عبادت مسیحیان اشاره كرد. اینها با دقت فراوان شکل می گرفتند و اغلب از مواد گرانبها ساخته می شدند. تندیس سازها از مواد شکننده و دوست داشتنی عاج از بسیاری جهات استفاده می کردند. آنها آن را به خاطر آرامگاه های کوچک یا پوشش های مربوط به انجیل ها ، کتاب مقدس یا کتاب های نماز ، حک کردند. چهره های کوچک و آزاد نشان دهنده مدونا و مسیح کودک ، فرشتگان یا مقدسین مسیحی بودند.

تندیس رومانیایی

یک فصل جدید و درخشان از هنر مسیحیان بعد از سال 1000 آغاز شد. برای سه قرن بعدی تندیس سازان ، معماران ، ماسون ها ، نجاران و صدها صنعتگر دیگر برخی از برجسته ترین کلیساهای مسیحی را که تا کنون ساخته شده اند ایجاد کردند.

این هنرمندان از صدها سال در مقیاس جسورانه تر و بزرگتر کار می کردند. برای ایده های خود ، آنها به بهترین نمونه های سازه های بزرگ که می شناختند ، نگاه کردند – ساختمانهای رومی. اصطلاح رومانسك نشانگر خصوصیات رومی هنر سده های یازدهم و دوازدهم است. توسط هنرمندان بعدی تغییرات مهمی ایجاد شده است. کلیساهای رومانیایی آلمانی با کلیساهای ایتالیایی و اسپانیایی با کلیساهای فرانسوی متفاوت است. ایده های کنده کاری ، ساخت و نقاشی ، آزادانه در گردش بود ، زیرا مردم غالباً در کشورهای مختلف به عبادت در مکانهای مقدس می رفتند.

نمونه اولیه تندیس رومیایی قرن یازدهم نحوه ترجمه ایده های رومی را نشان می دهد. درهای برنز کلیسای جامع هیلدسهایم ده تابلو با صحنه های کتاب مقدس دارد. قرار دادن ، هدف و ترتیب این دربهای بزرگ به وضوح درهای قرن 5 سانتا سابینا در رم را به یاد می آورد. اما جزئیات متفاوت است. ارقام کوچک پیچ و تاب می چرخند و آزادانه می چرخند. سر و دست آنها بزرگ شده و از سطح برجسته برجسته می شوند.