تبلیغات الماس

مطالبی که دراین مقاله میخوانید ...

مسئولیت اجتماعی شرکت ها وعملکرد بازاریابی (بخش۲)

مشخصات مدل

برای برآورد رابطه بین CSR و سهم بازار و اثر تعدیل کننده احتمالی شدت تبلیغات ، این مطالعه به مشخصات زیر متکی است:

تصویر جاسازی شده

جایی که من و سال به ترتیب نماینده شرکت و سال هستم. کنترل (بخش ، سال) مجموعه ای از متغیرهای ساختگی است که اثرات ثابت و موقتی بخش را ضبط می کند. ηi مؤلفه احتمالی خاص شرکت در اصطلاح خطا است. و εit اصطلاح خطا است.

در راستای مطالعات قبلی ، این تحقیق مدل تنظیم جزئی را تخمین زده است (هانسسن ، پارسونز و شولتز ، 2001). در این مدل ، متغیر وابسته ، سهم بازار ، یک دوره عقب مانده است. بنابراین این مدل به نویسندگان اجازه می دهد تا تأثیر فعالیتهای CSR را در سهم بازار در کوتاه مدت و بلند مدت تجزیه و تحلیل کنند.

مشکل درون زایی

ادبیات CSR رابطه درون زا را بین CSR و عملکرد شرکت پیش بینی کرده است (Cahan، Chen، Chen، and Nguyen، 2015). درون زا ، به ویژه متغیرهای حذف شده و علیت معکوس ، می تواند یک مسئله در مطالعه حاضر باشد. اگرچه نویسندگان تعدادی متغیر کنترلی را برای کاهش تأثیر متغیرهای حذف شده دربرگرفته بودند ، این مدل هنوز هم می تواند از درون زاد ناشی از سایر متغیرهای غیر قابل کنترل و علیت معکوس رنج ببرد (Cahan et al.، 2015).

نمایش پنجره inlineView

مسئولیت اجتماعی شرکت ها وعملکرد بازاریابی (بخش2)

جدول 4

ماتریس همبستگی

نویسندگان آزمایش Durbin-Wu-Hausman را برای شناسایی وجود احتمالی درون زاد انجام دادند. همانطور که ادبیات CSR پیش بینی کرده است ، نتایج آزمون دوربین-وو-هوسمن حضور درونزایی را تأیید می کند (χ2Durbin-وو-هوسمن = 10.022 ، P = 0.0015). ادبیات CSR بیشتر پیش بینی کرده است که علیت معکوس می تواند موضوعی در مجموعه تحقیق حاضر باشد. از این رو نویسندگان علیت گرنجر را انجام داده و نتایج تأیید کننده تأثیر سهم بازار به CSR است (آزمون FGranger = 0.49 ، P = 4821).

متغیرهای ابزاری

برای پرداختن به این مشکل درون زایی ، مطابق با مطالعات مشابه (Cahan و همکاران ، 2015) ، نویسندگان با استفاده از تجزیه و تحلیل رگرسیون دو مرحله ای حداقل مربعات (2SLS) دو متغیر ابزار را در مدل گنجانیده اند. اولین متغیر ابزاری ، گرایش ایدئولوژیک به دولتی بود که دفتر مرکزی آن در آن قرار داشت. شرکت هایی که مقر آن در کشورهای متمایل به دموکرات است – که به عنوان دولت های آبی شناخته می شوند – در مقایسه با شرکت هایی که در ایالت های دارای جمهوری خواه مستقر هستند و به عنوان کشورهای قرمز شناخته می شوند ، فعالیت بیشتری در فعالیت های CSR دارند.

این متغیر در مدل به عنوان یک متغیر ساختگی که 1 برای یک حالت آبی و 0 برای حالت قرمز برابر بود در این مدل گنجانیده شده است. متغیر ابزاری دوم گنجانیده شده در مدل ، رأی دادن بود. این یک متغیر مداوم بود که میانگین حاشیه پیروزی یا شکست برای نامزدهای دموکرات را در پنج انتخابات ریاست جمهوری بین سالهای 1992 و 2008 در ایالتی که شرکت من دفتر مرکزی آن بود ، اندازه گیری کرد.

متغیرهای ابزار باید در رگرسیون 2SLS دو معیار را داشته باشند. ابتدا ، بین متغیر ابزاری و مقدار پیش بینی شده آن متغیر ابزاری ، ارتباط بالایی وجود دارد. دوم ، بین متغیرهای ابزاری و اصطلاحات خطا در رگرسیون متغیر وابسته ، ارتباط معنی داری وجود ندارد (Cahan et al.، 2015). نویسندگان برای تأیید اهمیت متغیرهای ابزاری (یعنی همبستگی های زیاد بین متغیرهای ابزاری و تعدیل CSR) یک تست ارتباط ابزار (کراگ و دونالد ، 1993) انجام دادند. آنها یک آزمایش هویت شناسائی را انجام دادند (Sargan، 1958) برای بررسی برنجی متغیرهای ابزاری – یعنی هیچ ارتباط معنی داری بین متغیرهای ابزار و اصطلاحات خطا در رگرسیون سهم بازار وجود ندارد (جدول 3 را ببینید).

آمار توصیفی و همبستگی

مطابق با فرضیه 1 ، ماتریس همبستگی نشان می دهد که سهم بازار با کل CSR (85/29 درصد ؛ جدول 4 را ببینید) ارتباط مثبت دارد. در مورد متغیرهای کنترل ، رشد شدت تبلیغات و شدت تحقیق و توسعه هر دو با سهم بازار ارتباط مثبت داشتند. هیچ فاصله ای در داده ها مشاهده نشد ، زیرا هیچ مقدار خارج از محدوده (μ – 3σ ، μ + 3σ) وجود ندارد.

برای ارزیابی احتمال چند قطبی بودن در بین متغیرهای مستقل ، نویسندگان عوامل تورم واریانس را محاسبه کردند. این بازه ها از 1.00 تا 1.12 (به جدول 1 مراجعه کنید) ، به طور قابل توجهی پایین تر از قطع 10 برای مدل های رگرسیون چندگانه (مو ، اندرسون ، تاتام ، و بلک ، 1998) ، که نشان می دهد چند قطبی بودن مشکلی نبود.

نتایج

در مرحله اول 2SLS ، CSR به عنوان متغیر وابسته مورد استفاده قرار گرفت و حالت آبی و رای گیری به عنوان متغیرهای ابزاری مورد استفاده قرار گرفت. در مرحله دوم 2SLS ، سهم بازار به عنوان متغیر وابسته مورد استفاده قرار گرفت و از ارزش پیش بینی شده کل CSR (تعدیل CSR) به جای نمره کل CSR استفاده شد (Cahan et al.، 2015).

همانطور که در رگرسیون مرحله اول مشاهده می شود ، دو متغیر ابزاری ، وضعیت آبی و رأی گیری ، به ترتیب در سطح 10 درصد و 1 درصد از نظر آماری مثبت و معنادار بودند (جدول 3 را ببینید). آزمون ارتباط ابزار (کراگ و دونالد ، 1993) نشان داد كه فرضیه تهی را می توان رد كرد (02/0 = F). بدین معنی كه ، ابزارهای تحقیق ضعیف نبودند. این ارتباط متغیرهای ابزار را تأیید می کند. آزمون شناسایی هویت (Sargan، 1958) نشان داد كه دو متغیر ابزاری محدودیت احراز كننده را نقض نمی كنند (1814/0 = p).

مسئولیت اجتماعی شرکت ها وعملکرد بازاریابی (بخش2)

در مرحله دوم رگرسیون ، سهم بازار متغیر وابسته بود و از ارزش پیش بینی شده برای CSR به عنوان متغیر مستقل استفاده شد. تجزیه و تحلیل نشان می دهد که برآورد ضریب ارزش پیش بینی شده CSR در سطح 1 درصد مثبت و معنی دار بود (681/4 = α ، 1/4 = α). بنابراین ، نتایج ، از فرضیه 1 پشتیبانی می کند ، که شرکتهایی که مشغول فعالیتهای CSR هستند ، از این فعالیتها در قالب سهم بالاتر بازار سود می برند.

نتایج همچنین نشان می دهد که تعامل بین شدت تبلیغات و فعالیت های CSR یک شرکت مثبت و معنادار است (α2 = 2.8842 ، 000/0 = p) ، و این نشان می دهد که رابطه CSR و سهم بازار برای شرکتهایی که سطح بالاتری از هزینه تبلیغات دارند ، قوی تر است. . بنابراین ، تجزیه و تحلیل نشان می دهد که هرچه شرکت ها بیشتر برای تبلیغات هزینه کنند ، تأثیر CSR بر سهم بازار مثبت تر است.

گنجاندن مدت سهام با تاخیر در مدل در تجزیه و تحلیل اثرات بلند مدت CSR را امکان پذیر می کند. ضریب معنی داری متغیر وابسته به تاخیر (985/0 = α ، 0/0 = α) نشان می دهد که CSR علاوه بر اثر کوتاه مدت علاوه بر تأثیر کوتاه مدت ، تعیین کننده سهم بازار در بلند مدت است.

در رابطه با متغیرهای کنترل ، شرکت هایی که شدت تبلیغات بیشتری داشتند (α3 = 5.8575 ، P = 0.003) نیز سهم بیشتری از بازار داشتند. در مقابل ، با این حال ، تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد که شرکت هایی که سرمایه گذاری کمتری در تحقیق و توسعه (α5 = 0.6120 ، P = 037) سهم بازار بهتری دارند.

سرانجام ، مقدار R2 تنظیم شده در مرحله دوم بسیار بالا (7/97 درصد) بود ، که نشان می دهد فعالیتهای CSR و شدت تبلیغات نقش مهمی در توضیح سهم بازار داشتند. با این وجود ذکر این نکته حائز اهمیت است که برخی از قدرت توضیحی به دلیل متغیر وابسته به عقب مانده بوده است ، زیرا عدم تحرک قابل توجهی در سهم بازار وجود دارد. این نشان می دهد که تأثیر فعالیتهای CSR ماندگار است.

نتیجه گیری و پیامدهای مدیریت

این مقاله با ارائه شواهدی از ارتباط مثبت بین فعالیتهای CSR و عملکرد بازاریابی ، که توسط سهم بازار اندازه گیری می شود ، شکاف مهمی در ادبیات CSR را پر می کند. یافته های این تحقیق نشان می دهد که شرکت هایی که در فعالیت های CSR در جامعه و محیط زیست مشغول فعالیت هستند ، از سود سرمایه گذاری خود در قالب سهم بهبود یافته بازار سود می برند. این مطالعه نشان می دهد که مشتریان فعالیتهای CSR را مثبت ارزیابی کرده و با خرید محصولات و خدمات بیشتر از این شرکتها ، از چنین فعالیتهایی پاداش می بخشند.

یافته ها همچنین نشان می دهد که رابطه بین فعالیت های CSR و سهم بازار با توجه به میزان شدت تبلیغات ، مطابق فرضیه تعدیل شده است. به عبارت دیگر ، هرچه هزینه تبلیغات بیشتر بود ، ارتباط بین فعالیتهای CSR و عملکرد بازاریابی قوی تر بود. تبلیغات باعث فاصله گرفتن اطلاعات بین شرکت ها و مشتریانشان می شود (مک ویلامز و سیگل ، 2001) و باعث می شود مشتریان نه تنها از محصولات و خدمات شرکت ها بلکه از ابتکارات دیگری مانند CSR آگاهی یابند. این نتایج مطابق با نتایج تحقیقات قبلی است که نشان می دهد رابطه بین ارزش شرکت ، اندازه گیری شده توسط Q توبین و فعالیت های CSR با سطح آگاهی مشتریان از ابتکار عمل CSR تعدیل شده است (سروز و تمایو ، 2013).

علاوه بر این ، نتایج نشان می دهد که شرکت ها مجبور نیستند فعالیتهای CSR محیطی و اجتماعی خود را تبلیغ کنند. حتی اگر آنها فقط محصولات خود را تبلیغ کنند ، آگهی های تبلیغاتی باعث ایجاد آگاهی در مورد خود شرکت می شود و این امر باعث می شود تا مصرف کنندگان ترغیب به کسب اطلاعات بیشتر درباره سایر فعالیتهای این شرکت از جمله CSR شوند. از آنجا که مشتریان از ابتکار عمل CSR شرکت آگاه می شوند ، آنها تمایل به خرید محصولات بیشتر از این طریق ، بر عملکرد بازاریابی تأثیر می گذارد.

BIOS AUTHOR

Mahabubur Rahman استادیار بازاریابی در دانشکده بازرگانی رن در فرانسه است. تمرکز تحقیقات فعلی وی بر توافق بین استراتژی بازاریابی و عملکرد شرکت است. وی در مجلات پیشرو مانند ژورنال تحقیقات تجاری و مدیریت بازاریابی صنعتی منتشر کرده است. وی دارای تجربه علمی و صنعتی در فرانسه ، سوئد ، ایرلند ، ویتنام ، سریلانکا ، سنگاپور ، مراکش و بنگلادش است.

M. gengeles Rodríguez-Serrano استادیار بازاریابی در دانشکده اقتصاد و مدیریت بازرگانی ، دانشگاه سویل ، اسپانیا است. تمرکز تحقیقات او بین المللی و همچنین بازاریابی و استراتژی است. وی همچنین در پروژه های تحقیقاتی و تجاری مختلف به طور جدی درگیر است.

مری لامبکین استاد بازاریابی در دانشکده تجارت Smurfit ، کالج دانشگاهی دوبلین ، ایرلند است. آموزش و تحقیقات وی بر استراتژی بازاریابی تمرکز دارد ، که در آن به طور گسترده منتشر شده است. او همچنین درگیر عمل بازاریابی است و در چندین هیئت مدیره شرکت می کند.

شرکت های پیوست استفاده شده در نمونه (نماد TICKER)

مسئولیت اجتماعی شرکت ها وعملکرد بازاریابی (بخش2)

اطلاعات مقاله

جلد 57 نه 4 368-378

DOI

منتشر شده توسط

مجله تحقیقات تبلیغات

چاپ ISSN

0021-8499

تاریخ

دریافت شده (به صورت اصلاح شده) 25 نوامبر 2016

پذیرفته شده در 14 دسامبر 2016

منتشر شده آنلاین 6 دسامبر 2017.

حق چاپ و استفاده

کپی رایت © 2017 ARF. کلیه حقوق محفوظ است.

اطلاعات نویسنده

محبوبور رحمان

دانشکده بازرگانی رن ، فرانسه ، mahabubur.rahman@esc-rennes.com

M. Ángeles Rodríguez-Serrano

دانشگاه سویل ، اسپانیا ، mariangeles@us.es

مری لامبکین

دانشکده تجارت Smurfit ، کالج دانشگاه دوبلین ، ایرلند ، mary.lambkin@ucd.ie

منابع

Aguinis H. “مسئولیت سازمانی: انجام کار نیک و خوب”. در کتابخانه APA روانشناسی صنعتی و سازمانی ، جلد. 3 ، Zedeck S. ، ed. واشنگتن ، دی سی: انجمن روانشناسی آمریکا ، 2001. Google Scholar

guAguinis H. ، Glavas A. “آنچه در مورد مسئولیت اجتماعی شرکت می دانیم و نمی دانیم. یک برنامه بررسی و تحقیق.” مجله مدیریت 38 ، 4 (2012): 932-968. CrossRefWeb of ScienceGoogle Scholar

rtArtz K. W.، Norman P. M.، Hatfield D. E.، Cardinal L. B. “مطالعه طولی تأثیر تحقیق ، توسعه ، ثبت اختراعات و نوآوری محصولات بر عملکرد شرکت”. مجله مدیریت نوآوری محصولات 27 ، 5 (2010): 725-740. CrossRefWeb of ScienceGoogle Scholar

hatBhatnagar N.، McKay-Nesbitt J. “پیامهای تبلیغاتی طرفدار محیط: نقش تمرکز نظارتی.” مجله بین المللی تبلیغات 35 ، 1 (2016): 4–22. Google Scholar

hBhattacharya C. B. ، Sen S. “انجام بهتر عمل: چه موقع ، چرا و چگونه پاسخ دهندگان از ابتکارات اجتماعی شرکت ها”. Review Review of California 47، 1 (2004): 9-24. رایگان متن کامل Google Scholar

hBhattacharya C. B. ، Sen S. “حداکثر کردن بازده کسب و کار به مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR): نقش ارتباطات CSR.” مجله بین المللی نظرات مدیریت 12 ، 1 (2010): 8-19. Google Scholar

“Cahan S. F.، Chen C.، Chen L.، Nguyen N. H.” مسئولیت اجتماعی شرکت و پوشش رسانه ای “مجله بانکداری و دارایی 59 (2015): 409-422. Google Scholar

– کارول A. B. “یک مدل مفهومی سه بعدی از عملکرد شرکت.” بررسی آکادمی مدیریت مدیریت 4 ، 4 (1979): 497-505. چکیده / رایگان متن کامل Google Scholar

artCarton R. B. ، Hofer C. W. “عملکرد مالی سازمانی: شناسایی و آزمایش ابعاد متعدد.” مجله آکادمی کارآفرینی 16 ، 1 (2010): 1–22. Google Scholar

↵Chahal H. ، Sharma R. “پیامدهای مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد بازاریابی: یک چارچوب مفهومی.” مجله تحقیقات خدمات 6 ، 1 (2006): 205-26. Google Scholar

hengCheng B.، Ioannou I.، Serafeim G. «مسئولیت اجتماعی شرکت و دسترسی به امور مالی.» مجله مدیریت استراتژیک 35 ، 1 (2014): 1–23. CrossRefGoogle Scholar

– کلارک H. H. “اقدامات عملکرد بازاریابی: تاریخچه و روابط متقابل.” مجله مدیریت بازاریابی 15 ، 8 (1999): 711-732. CrossRefGoogle Scholar

– Cragg J. G. ، Donald S. G. “آزمایش قابلیت شناسایی و مشخصات در مدلهای متغیر ابزاری.” نظریه اقتصاد سنجی 9 ، 2 (1993): 222-240. CrossRefWeb of ScienceGoogle Scholar

↵Di Giuli A.، Kostovetsky L. “آیا شرکت های قرمز یا آبی احتمال بیشتری دارند که سبز شوند؟ سیاست و مسئولیت اجتماعی شرکت. “مجله اقتصاد مالی 111 ، 1 (2014): 158-180. CrossRefGoogle Scholar

-Eusebio R. ، Andreu J. L. ، Belbeze M. P. “اقدامات عملکرد بازاریابی: یک مطالعه مقایسه ای از اسپانیا.” مجله بین المللی مدیریت مهمان نوازی معاصر 18 ، 2-3 (2006): 145-155. Google Scholar

ageFagerstrøm A.، Stratton J. P.، Foxall G. R. “تأثیر فعالیتهای مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتها بر وضعیت خرید مصرف کننده.” مجله مدیریت رفتار سازمانی 35 ، 3 – 4 (2015): 184-205. Google Scholar

öFrösén J. ، Luoma J.، Jaakkola M.، Tikkanen H.، et al. “چه چیزی در مقابل آنچه می توان حساب کرد: تعامل پیچیده جهت گیری بازار و اندازه گیری عملکرد بازاریابی.” مجله بازاریابی 80 ، 3 (2016): 60-78. Google Scholar

– گروبر V. ، کالیائر M. ، شلگلمیلچ B. B. “بهبود اثربخشی و اعتبار پیام رسانی مسئولیت اجتماعی شرکت ها: یک مدل اتریشی کانال های محتوا و ارتباطات CSR اثرگذار را شناسایی می کند.” مجله تحقیقات تبلیغات (2015 ، دسامبر): انتشارات دیجیتال اول. Google Scholar

airHair J. F. ، Anderson R. E. ، Tatham R. L. ، Black W. C. تجزیه و تحلیل داده های چند متغیره. River Saddle River، NJ: Pearson، 1998. Google Scholar

↵Hanssens D. ، Parson L. ، Schultz R. Model Response Market. سری های بین المللی در بازاریابی کمی. دوردرخت ، هلند: Kluwer Academic، 2001. Google Scholar

uangHuang Y.، Wei S. X. “شدت تبلیغات ، شناخت سرمایه گذار و ضمنی هزینه های سرمایه.” بررسی منابع مالی و حسابداری 38 ، 3 (2012): 275-2298. Google Scholar

ouInoue Y.، Le S. “تأثیر ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی شرکت در صنایع مرتبط با گردشگری.” مدیریت گردشگری 32 ، 4 (2011): 790-804. CrossRefGoogle Scholar

aiLai C.-S.، Chiu C.-J.، Yang C.-F.، Pai D.-C. “تأثیرات مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد برند: تأثیر واسطه گرانه برند صنعتی و اعتبار شرکت”. فصلنامه اخلاق تجاری 95 ، 3 (2010): 457-469. CrossRefGoogle Scholar

eeLee S. ، Seo K.، Sharma A. “مسئولیت اجتماعی شرکت و عملکرد محکم در صنعت هواپیمایی: نقش تعدیل کننده قیمت نفت.” مدیریت گردشگری 38 (2013): 20-30. CrossRefGoogle Scholar

– لوو X. ، Du S. “بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت و نوآوری شرکت”. نامه های بازاریابی 26 ، 4 (2015): 703-714. Google Scholar

aignMaignan I. ، Ferel O.، Ferre L. “الگوی ذینفعان برای اجرای مسئولیت اجتماعی در بازاریابی”. مجله اروپایی بازاریابی 39 ، 9-10 (2005): 956-977. CrossRefGoogle Scholar

– مارگاریتس D. ، Psillaki M. “ساختار سرمایه ، مالکیت سهام و عملکرد محکم.” مجله بانکداری و دارایی 34 ، 3 (2010): 621-632. CrossRefGoogle Scholar

↵McWilliams A. ، Siegel D. “مسئولیت اجتماعی شرکت: نظریه ای از دیدگاه شرکت.” بررسی آکادمی مدیریت مدیریت 26 ، 1 (2001): 117–127. چکیده / رایگان متن کامل Google Scholar

-Mizik N. “ارزیابی کل عملکرد مالی مالی سهام شرکت با داده های سری زمانی محدود.” مجله تحقیقات بازاریابی 51 ، 6 (2014): 691-706. Google Scholar

نلسون P. “تبلیغات به عنوان اطلاعات”. مجله اقتصاد سیاسی 82 ، 4 (1974): 729-754. CrossRefWeb of ScienceGoogle Scholar

ontPont M.، Shaw R. “اندازه گیری عملکرد بازاریابی: انتقادی از ادبیات تجربی.” مقاله ارائه شده در کنفرانس آکادمی بازاریابی بازاریابی استرالیا و نیوزلند ، آدلاید ، استرالیا ، 1-3 دسامبر ، 2003. Google Scholar

eRego L. L. ، Morgan N. A.، Fornell C. “بررسی مجدد روابط سهم بازار – رضایت مشتری”. مجله بازاریابی 77 ، 5 (2013): 1-20. Google Scholar

ustRust R. T.، Ambler T.، Carpenter G. S.، Kumar V.، et al. “اندازه گیری بهره وری در بازاریابی: دانش فعلی و مسیرهای آینده.” مجله بازاریابی 68 ، 4 (2004): 76-89. CrossRefWeb of ScienceGoogle Scholar

aeSaeidi S. P.، Sofian S.، سعیدی P.، Saeidi S. P.، et al. “مسئولیت اجتماعی شرکت چگونه می تواند به عملکرد مالی محکم کمک کند؟ نقش میانجی کننده مزیت رقابتی ، اعتبار و رضایت مشتری. “مجله تحقیقات تجاری 68، 2 (2015): 341-350. Google Scholar

-Sargan J. D. “تخمین روابط اقتصادی با استفاده از متغیرهای ابزاری.” Ecetetrica: مجله انجمن اقتصاد سنجی 26، 3 (1958): 393-415. Google Scholar

– Schuler D. A. ، ضبط M. “یک عملکرد اجتماعی شرکت- عملکرد اقتصادی مالی شرکت برای مصرف کنندگان.” بررسی آکادمی مدیریت 31 ، 3 (2006): 540-558. چکیده / رایگان متن کامل Google Scholar

– سروا ، H. ، تمایو A. “تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر ارزش شرکتها: نقش آگاهی مشتری”. Science Management 59، 5 (2013): 1045-1061. CrossRefGoogle Scholar

↵Shahzad A. M. ، Sharfman M. P. “عملکرد اجتماعی شرکت و عملکرد مالی: مسائل مربوط به انتخاب.” تجارت و جامعه 56، 6 (2017): 898-918. گوگل

orVorhies D. W.، Morgan N. A. “معیارهای توانمندی بازاریابی برای مزیت رقابتی پایدار.” مجله بازاریابی 69، 1 (2005): 80-94. Google Scholar

↵Wang D. H.-M.، Chen P.-H.، Yu T. H.– .- ، Hsiao C.-Y. “تأثیرات مسئولیت اجتماعی شرکتها بر ارزش سهام و عملکرد شرکتها”. مجله تحقیقات تجاری 68 ، 11 (2015): 2232 – 2236. Google Scholar

oonYoon S.، Oh S. “مقدمه ای با شماره ویژه موضوعات اجتماعی و محیطی در تبلیغات.” مجله بین المللی تبلیغات 35 ، 1 (2016): 1-3. Google Scholar

oonYoon S. ، Kim Y.، Baek T. H. “سرمایه گذاری تلاش در اقناع: مطالعه تطبیقی تبلیغات محیطی در ایالات متحده و کره.” مجله بین المللی تبلیغات 35 ، 1 (2016): 93-105. Google Scholar

مسئولیت اجتماعی شرکت ها وعملکرد بازاریابی (بخش2)
محصولات مرتبط