زمانی که از تبلیغات میشنوید، چه چیزی ذهنتان را مشغول می کند؟
به تبلیغات بنری وب سایت های مورد علاقهتان فکر می کنید؟
بیلبوردهای کنار بزرگراه یا پوسترهای ایستگاههای مترو؟
در حالی که اکثر ما تصور بسیاری خوبی از ظاهر تبلیغات داریم، اما تعریف آن برای ما کمی دشوار است.
همچنین انجام دادن کمپین های تاثیر گذار و عالی نیز به هیچ عنوان آسان نیست.
از چاپخانه گرفته تا پاپ آپ، تبلیغات با گذشت زمان تغییرات عمده ای داشته است.
با این حال، نیاز به تبلیغات تغییری نکرده و همچنین تکنیک ها و بهترین شیوه های با کیفیت در مسیر خود قرار دارند.
انواع تبلیغات چیست؟
تبلیغات به معنای ایجاد پیام برای ترغیب و ایجاد انگیزه برای اقدام هر شخص است.
به زبان ساده تر، با استفاده از تبلیغات، افراد را به استفاده از محصولات یا خدمات برند خود مجاب میکنید.
تبلیغات خوب به طور کلی بسیار تاثیر گذار، به یاد ماندنی و گاها پرمخاطره طراحی میشود.
علاوه بر آن، باعث می شود به هم ریختگی زندگی روزمره برطرف شده و توجه بیننده را در اختیار میگیرد.
چه در یک بیلبورد و چه در منوی رستوران، تبلیغات می تواند به روش های مختلف برای یک شرکت اعمال شود:
- آگاهی از برند را افزایش می دهد
- مشتریان احتمالی را به سمت برند هدایت میکند
- فروش محصولات جدید و قدیمی را افزایش میدهد
- برای معرفی محصول یا خدمات جدید به بازار استفاده میشود
- به عنوان راهنما برای متمایز شدن محصول شما با رقبا نیز شناخته میشود
با این حال، انواع مختلفی از تبلیغات وجود دارند که به آنها خواهیم پرداخت.
به عنوان مثال، تبلیغات رادیویی، بیلبردها، تیشرت های برندهای مختلف، شبکه های اجتماعی، تلویزیون و بسیاری موارد دیگر در این بین قرار دارند.
در ادامه مقاله راهنمای کامل انواع تبلیغات 2021 به آنها خواهیم پرداخت. اما اول باید بدانید که تبلیغات چه تفاوتی با بازاریابی دارد.
تفاوت تبلیغات با بازاریابی چیست؟
بازاریابی تصویر بزرگی از چگونگی برنامه ریزی کسب و کار برای بالا بردن سطح آگاهی از نام تجاری خود و ترغیب مشتریان به خرید است؛
در حالی که تبلیغات، فرآیند ایجاد پیام های متقاعد کننده پیرامون این اهداف گسترده است.
تبلیغات، زیر مجموعه ای از بازاریابی است که استراتژی محبوب و شناخته شده ای برای برقراری ارتباط با مخاطبان است.
بازاریابی یا مارکتینگ شامل چندین کانال مختلف دیگر مانند شبکه های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل، روابط عمومی، سئو و تبلیغات پولی است.
بنابراین، تبلیغات فقط یکی از مولفه های بازاریابی است.
استراتژی بازاریابی گسترده یک شرکت، معمولا شامل یک طرح تبلیغاتی است.
تبلیغات باعث می شود پیام های کسب و کار بهتر به مشتریان برسد تا آنها برای خرید اقدام کنند.
انواع روش های تبلیغاتی در سال 2021
احتمالا برخی از روش های تبلیغاتی سال 2021 را میشناسید. در راهنمای کامل انواع تبلیغات، برخی از آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.
1. تبلیغات چاپی
تبلیغات چاپی به پوسترها، کارت پستال ها، بولتن ها، بروشورها و سایر آگهی های چاپی فیزیکی مربوط می شود.
همچنین آگهی های روزنامه و مجله را هم شامل می شود.
نحوه طراحی و تحلیل تبلیغات چاپی طی سالهای اخیر تغییر کرده، اما این یک رسانه ثابت تبلیغاتی بوده است.
در سال 2020 هم شاهد این نوع آگهی ها بودیم و احتمالا در سال 2021 نیز آنها را مشاهده خواهیم کرد.
برخلاف رسانه های دیجیتال، تبلیغات چاپی را نمی توان با وضوح پیگیری و تحلیل کرد.
البته روش هایی برای انجام این کار وجو د دارد که Hubspot به آنها پرداخته است.
اما نمی توان به اندازه کمپین های دیجیتال، میزان بازگشت وجه و سود را به طور دقیق تحلیل و محاسبه کرد.
2. بیلبوردها و تبلیغات حمل و نقل عمومی
بیلبوردها با مقیاس بزرگتر، تبلیغات چاپی را در بر گرفته اند. با توجه به اندازه، طراحی، جایگذاری و هزینه آگهی های حمل و نقل عمومی و بیلبوردها، اختلاف گسترده ای با رقیب چاپی دارند.
به عنوان مثال، بیلبوردها با کلمات اندک یا بدون کلمه طراحی شده اند تا بیننده از داخل ماشین یا قطار زمان کافی برای دریافت پیام را داشته باشد.
همچنین این کمپین ها برای افزایش آگاهی برند نیز استفاده میشوند.
بنابراین این کمپین ها معمولا شامل نام برند، شماره تلفن یا آدرس وب سایت هستند.
3. آگهی های تلویزیونی یا بازرگانی
تقریبا همه ما با این نوع آگهی های تلویزیونی آشنا هستیم.
ویدیوهایی کوتاه که شرکتها و سازمانها قصد دارند با استفاده از آنها مخاطبین برنامه یا شبکه تلویزیونی را جذب کنند.
این آگهی ها تنها یکی از انواع تبلیغات سال 2021 به شمار میروند.
آگهی های بازرگانی از زمان اختراع تلویزیون وجود داشته اند و تا سال 2020 تغییرات گسترده ای داشته اند.
این آگهی ها مخاطبین بسیاری دارند و ممکن است میلیون ها نفر آنها را مشاهده کنند.
حس و تجربه کاملا متفاوتی نسبت به مدل چاپی، بیلبورد و حمل و نقل به بیننده منتقل می کنند.
موضوعی که باید به آن توجه کنید، این است که آگهی های بازرگانی گران هستند.
علاوه بر آن، مخاطبین عموما از آنها اجتناب میکنند. دستیابی به مشتری از طریق این کمپین ها سخت تر از سایر کمپین هاست.
4. انواع تبلیغات رادیویی
آگهی های رادیویی به تبلیغات گفتاری گفته می شود که بین موسیقی ها و سایر برنامه ها پخش می شود. جالب است
بدانید که این روش به سال 1920 میلادی (1299 شمسی) بازمیگردد.
آگهی های رادیویی به ویژه برای تبلیغات محلی و منطقه ای بسیار قدرتمند است. امروزه پادکست به ویژه برای مخاطبان موثرتر شناخته می شود.
متوجه میشوید که 4 روش ذکر شده با روش های دیجیتال همخوانی ندارند. این همان موضوعی است که در ادامه راهنمای کامل انواع تبلیغات به آن خواهیم پرداخت.
5. تبلیغات چریکی
این یکی از انواع روش های تبلیغاتی است که میتواند بیشترین تاثیر را روی مخاطبین بگذارد.
البته این نوع تبلیغات در سطح جهان رایج بوده و در ایران نمونه ای از آن دیده نشده است.
فرض میکنیم برای خرید به فضایی برای پارک ماشین نیاز دارید. حال تصور کنید که عکس زیر را هنگام پارک ببینید!
این مثال از تبلیغات چریکی چه تاثیری روی شما به عنوان یک مخاطب میگذارد؟ میتوانید آن را نادیده بگیرید؛ البته اگر میتوانید!
عموما نادیده گرفتن این کمپین های جذاب غیر ممکن است. به عنوان مثال دیگر، فکر کنید که در خیابان چشمتان به تبلیغ زیر بیفتد.
چه عکس العملی خواهید داشت؟
به احتمال بسیار زیاد این اتوبوس باغ وحش همیشه در ذهن شما باقی خواهد ماند.
دوست داشتیم که مثالی از تبلیغات چریکی اجرا شده در ایران هم بیان کنیم.
اما متاسفانه این کمپین های جذاب هنوز در کشورمان اجرا نشده اند. امیدواریم که در سال 2021 تجربه دیدن این نوع آگهی ها را در سطح شهرهای مختلف داشته باشیم.
6. انواع تبلیغات محیطی
ممکن است به اندازه کافی انواع تبلیغات در زندگی ما نفوذ کرده باشند. عموما آگهی ها خسته کننده هستند،
اما برخی از تبلیغات محیطی میتوانند حال و هوای افراد را تغییر دهند.
همانطور که میدانید محیط ما پر از آگهی های مختلف است که برای رشد کسب و کار طراحی شده اند. اما تبلیغی میتواند تاثیر گذار باشد که از طراحی و خلاقیت بالایی بهره مند باشد.
در ادامه برخی از انواع تبلیغات محیطی را میبینید:
ذخیره کاغذ – ذخیره جهان
در این تبلیغ خلاقانه، دستمال ها در یک فضای متفاوت و در قالب طبیعت جهان قرار گرفته اند. این آگهی اشاره به نجات جهان دارد.
ترسناک در مقابل ترسناک تر!
این تبلیغ توسط آژانس DDB ایجاد شده و به شکار بی رویه کوسه ها اشاره دارد. تصویر به صورت واضح میگوید که نبود و انقراض کوسه ها از بودن آنها ترسناک تر است.
تبلیغات محیطی بسیار دیگری نیز در سراسر جهان وجود دارند که برای لحظه ای وقت مخاطب را میگیرند، اما تاثیر آنها در ذهن فرد مدت ها باقی میماند.
7. تبلیغات تلفنی
بازاریابی تلفنی یکی از انواع تبلیغات مستقیم است که شرکت میتواند با تماس مستقیم، محصولات و خدمات خود را به بازار عرضه کند.
این روش میتواند برای کسب و کارهای جدید موثر باشد و آگاهی بیشتری از برند آنها ایجاد کند.
همچنین استفاده از تبلیغات تلفنی برای شرکت های بزرگ تر نیز مناسب است؛
چون میتواند اعتبار آنها را افزایش دهد. تفاوتی ندارد که محصول یا خدمات شما چیست؛ این روش فروش تقریبا برای هر شرکتی قابل اجرا است.
شما میتوانید با اجرای این کمپین، اهداف مورد نظرتان را اجرایی کنید. از همه مهم تر، به صورت مستقیم با مشتریان احتمالی خود تماس برقرار میکنید.
البته موضوعی که همیشه به آن اشاره میشود، آزار دهنده بودن این روش است. هرچقدر هم از آن تعریف کنند، باعث نمیشود مردم به سادگی از آن استقبال کنند.
چگونه به صورت آنلاین تبلیغ کنیم؟
طبق گفته Statista بیش از 4 میلیارد نفر در سراسر جهان از اینترنت استفاده میکنند.
این تعداد نسبت به سال 2005 افزایش 300 درصدی داشته است. منظور ما افزایش استفاده از اینترنت است و میدانید که توقفی ندارد.
اگر در تبلیغات آنلاین فعال نیستید، به این معنی است که در یکی از بزرگ ترین میدان های نبرد حضور ندارید.
اینترنت نه تنها دسترسی مستقیم شما را به بیش از نیمی از مخاطبان هدف فراهم میکند، بلکه کانال های مختلفی را برای تبلیغ در دسترستان قرار میدهد.
اما سوال اصلی اینجاست که چگونه به صورت آنلاین تبلیغ کنیم؟
بازاریابان اکنون انعطاف پذیری دارند تا از طریق چندین روش به مخاطبان هدف خود برسند. همچنین تعدادی ابزار وجود دارد که بسیاری از آنها رایگان هستند و می توانند به شما در اجرای استراتژی تبلیغات کمک کنند.
در ادامه مقاله انواع تبلیغات در سال 2021 و متداول ترین روش ها برای تبلیغ در اینترنت را به شما معرفی میکنیم:
انواع روش های تبلیغات آنلاین – تبلیغات پولی موتورهای جستجو
حتما میدانید که گوگل، یاهو، بینگ و تمام موتورهای جستجو، تبلیغات پولی منحصر به فرد خود را دارند. آنها به عنوان تبلیغات کلیکی یا PPC نیز شناخته می شوند.
شامل پیشنهاد قیمت به ازای کلمات کلیدی و قراردادن آنها در بالا یا کنار نتایج جستجو است.
وقتی کسی با استفاده از موتورهای جستجو سرچ میکند، تبلیغ کنندگان این امکان را دارند تا آگهی خودشان را بالاتر از نتایج طبیعی قرار دهند.
این همان موضوعی است که PPC را بسیار قدرتمند میکند. این روش، آگهی های شما را به افرادی که درباره موضوع مرتبط جستجو کرده اند نشان میدهد.
به عنوان مثال، وب سایت دیدوگرام یک کمپین تبلیغاتی با عنوان تبلیغات هدفمند در اینستاگرام ایجاد کرده است.
این نتیجه بالاتر از نتایج ارگانیک موتور جستجو قرار میگیرد. در صورتی که کاربران روی آن کلیک کنند، هزینه تعیین شده از حساب تبلیغ کننده کم خواهد شد.
تبلیغ در شبکه های اجتماعی
پلتفرم های شبکه های اجتماعی محتوای با ارزشی را ارائه میدهند. به همین دلیل گزینه تبلیغ یا بیشتر دیده شدن پست ها را به اشتراک میگذارند.
تبلیغات در شبکه های اجتماعی پیام شما را در مقابل مخاطبان هدف قرار میدهد و آنها را ترغیب می کند تا کلیک کنند و خریدی انجام دهند.
پیش بینی می شود که در سال 2021، شبکه های اجتماعی فضای تبلیغاتی را نسبت به محتوای ارگانیک افزایش دهند؛ چون این کار درآمد بیشتری به همراه دارد.
چه یک تازه کار باشید و یک کسب و کار جدید راه اندازی کردهاید، بهتر است تبلیغات در شبکه های اجتماعی را در نظر بگیرید.
نه تنها محصولات و خدمات شما را به افراد متعددی معرفی می کنند، بلکه صفحات اجتماعی شما را ارتقا می دهند و طرفداران شما بیشتر میشود.
پلفترم هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام، لینکدین و توئیتر هر کدام نسخه تبلیغاتی خود را دارند که می توانید با مراجعه به هر لینک، اطلاعات آنها را کسب نمائید.
عموما این نوع آگهی ها با عنوان Promoted یا Sponsored به مخاطبین معرفی میشوند.
هر روزه انواع مختلفی از تبلیغات در این رسانه های اجتماعی منتشر میشوند.
آگهی های نیتیو یا همسان و محتوای حمایت شده
جالب است بدانید که محتوای حمایت شده از ابتدای قرن 1300 شمسی آغاز شده است.
زمانی که بیشتر پخش های رادیویی از برندها حمایت میکردند.
امروزه، محتوای حمایت شده بیشتر به تبلیغات نیتیو و محتوای وبلاگ یا مقاله که توسط برندها معرفی میشود، اشاره دارد.
تا به حال شده مقاله ای از یک برند بخوانید که استفاده از محصول یا خدماتی را توصیه کرده باشد؟ اگر خوانده اید، احتمالا توسط برند خاصی حمایت مالی شده است.
تبلیغات نیتیو به شکل گسترده ای در وب سایت های ایرانی دیده میشود. اما بیشتر در سایت های خبری حضور دارند.
به عنوان مثال، تصویر زیر از مقاله ای از وب سایت خبر آنلاین برداشته شده است.
محتوای حمایت شده راهی عالی برای تبلیغ برند شما در مطلبی است که مخاطب از قبل با آن آشنا شده است.
البته تبلیغات همسان ایران همیشه به این صورت نبوده و بیشتر مطالب تبلیغاتی با موضوع اصلی مرتبط نیستند.
تبلیغات دیسپلی یا بنری
تبلیغات بنری یا دیسپلی، نوعی از آگهی های جستجو هستند و مشابه PPC عمل می کنند. اما به جای متن، مخاطبین آگهی های بصری را مشاهده میکنند.
اینها یکی از محبوب ترین انواع روش های تبلیغاتی محسوب میشوند و معمولا کادرهای افقی بالای یک صفحه وب هستند؛
در حالی که تبلیغات نمایشی ماهیت کمتری دارند و در بخش های کناری نمایش داده می شوند.
چه تبلیغات چاپی سنتی را در مجلات یا ایستگاه های مترو انتخاب کنید یا تبلیغات آنلاین را در رسانه های اجتماعی یا موتورهای جستجو انتخاب کنید،
چند قانون وجود دارد که تبلیغات را ایده آل می کنند.
در ادامه راهنمای کامل انواع تبلیغات سال 2021 به بهترین روش ها برای اجرای کمپین اشاره میکنیم.
بهترین روش ها و شیوه های تبلیغاتی
نکات متعددی از بهترین شیوه ها و ترفندها در مورد چگونگی اجرای انواع تبلیغات وجود دارد.
این هنری است که در طول سالها کامل شده و با افزایش تبلیغات مدرن و رسانه های جدید بهترین شیوه ها همچنان آشکار می شوند.
در این بخش از راهنمای کامل تبلیغات، ما قصد داریم 5 مفهوم معروف را که امروز مورد استفاده قرار میگیرند،
شرح دهیم. تفاوتی ندارد که از چه روشی استفاده میکنید. دانستن این شیوه ها میتواند تاثیر گذار باشد.
در صورت استفاده های صحیح، این تکنیک های تبلیغاتی برای برند و محصولات شما معجزه میکنند.
1. توسل به احساسات
متوسل شدن به احساسات یکی از شیوه هایی است که باعث میشود مردم به اقدام کردن مجاب شوند.
برای اکثر ما، تماشای تصاویر در آن تبلیغات سخت است؛ حتی ممکن است روی خود را برگردانیم.
اما از آنجایی که این قلب و احساسات ما را درگیر میکند، ما بیشتر دوست داریم تا به حیواناتی که ترسیده اند کمک کنیم.
مطالعات نشان می دهد که افراد برای تصمیم گیری در مورد برند، بیش از اطلاعات، به احساسات اعتماد می کنند.
پاسخ های احساسی به تبلیغات، هدف فرد برای خرید بیش از محتوای واقعی را تحت تاثیر قرار می دهد.
چه بخواهید خوشحالی، غم، ترس یا عصبانیت را برانگیزید، جذابیت برای احساسات می تواند به مخاطب هدف برای احساس کردن پیام کمک کند؛
نه اینکه آن را به سادگی بخواند یا بشنود.
2. انجمن های مثبت ایجاد کنید
زمانی که مصرف کنندگان کالای شما را با احساس خوشبختی، هدف تحقق یافته و … میشناسند،
احتمالا در هنگام خرید آنها را به یاد میآورند. احتمالا همه ما این موضوع را تجربه کرده ایم.
آیا به این فکر کرده اید که شخص محبوب اینستاگرام با یک محصول یا مارک برند شما در حال ژست گرفتن باشد؟
شرکت ها این ارتباط ناخودآگاه را در انواع مختلف تبلیغات ایجاد می کنند؛
به این امید که شما احساسات مثبت خود را با محصول یا خدماتی که آنها تبلیغ میکنند مرتبط سازید.
کوکا کولا یک کمپین تبلیغاتی دارد که محصول آنها را با دوستان، اعضای خانواده و به سرگرم شدن آنها مرتبط میکند.
هنگامی که در نظر داشته باشید در مهمانی یا پیکنیک چه نوشیدنی بخورید، کوکا کولا میخواهد به آنها فکر کنید.
هنگامی که تبلیغات خود را ایجاد میکنید، در نظر بگیرید که میخواهید برند شما با چه احساسات، خواسته ها یا اهدافی مرتبط باشد.
این احساسات یا اهداف را از طریق داستان ها یا فیلم ها در تبلیغات خود ایجاد کنید.
به دنبال افراد محبوبی باشید که با ارزش های اصلی و رفتار برند شما همسو باشند. از رفتار آنها برای ارتقا مثبت انجمن خود استفاده کنید.
3. ایجاد افکت BANDWAGON در اجرای انواع تبلیغات 2021
مردم میخواهند سازگار باشند. این طبیعت انسان بودن است. نه شما و نه من در برابر آن مصون نیستیم.
زمانی که انسان ها متوجه شوند افراد بسیاری به اندیشه ای معتقدند، احتمال اینکه بدون فکر، آن اندیشه را بپذیرند بسیار افزایش مییابد.
این میل اصلی انسان است که باعث میشود آگهی Bandwagon بسیار موثر باشد.
مردم نمیخواهند کنار گذاشته شوند. آنها از نظر همتایان خود ارزش پیدا میکنند و مطمئنا نمیخواهند تنها کسانی باشند که از جدیدترین محصول استفاده نمیکنند.
برندهایی مانند Maybelline این مفهوم را به خوبی درک میکنند و از آن برای مزیت تبلیغاتی خود استفاده میکنند.
هر دو ثانیه یک ریمل پرفروش آنها خریداری میشود. آماری که ریمل مورد علاقه آمریکایی ها را معرفی میکند.
از توصیفات مشتری، داده های نظرسنجی یا محتوای قابل اشتراک برای تبلیغ نام تجاری خود به عنوان یکی از ارزشهای دنبال کردن یا خرید استفاده کنید.
با ارتقا تخفیف برای به اشتراک گذاشتن نام تجاری خود با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده، رویکرد دیگری را در پیش بگیرید.
بنابراین، مخاطبان شما کار فروش را برایتان انجام میدهند.
در هر صورت، از تبلیغات خود برای ایجاد یک محیط فراگیر که مردم میخواهند به آن بپیوندند استفاده کنید.
4. مزایا را به خصوصیات ترجیح بدهید
مزایا و خصوصیات دو موضوع کاملا مختلف هستند. خصوصیات محصول، جزئیاتی هستند که میفروشید. مانند اندازه گیری یک کاناپه یا مواد تشکیل دهنده یک دوچرخه.
از طرف دیگر، مزایا توضیح میدهند که چرا یک شخص باید یک کاناپه یا دوچرخه از شما بخرد. و چگونه او از چنین خریدی سود میبرد.
تبلیغات باید بر منافع محصول یا خدمات شما متمرکز باشد، نه اینکه آنچه را که به طور فیزیکی میفروشید توضیح دهد.
به جای اینکه فضای تبلیغاتی گرانبها را روی مشخصات محصول یا جزئیات خدمات خود تلف نکنید، در مورد راه های تاثیر مثبت خرید بر روی مشتریان صحبت کنید.
اگر این کار را به درستی انجام دهید، تبلیغات خلاقانه و مملو از مزایا باعث الهام می شود تا مصرف کنندگان درباره این ویژگی ها تحقیق کنند.
این دو مواردی هستند که در انواع مختلف تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرند.
5. داستان سرایی را در انواع مختلف تبلیغات دست کم نگیرید
کمتر کسی است که از قدرت داستان سرایی برای آگاهی از برند و محصولات خبر نداشته باشد.
داستان سرایی کمک می کند تا تصویری بزرگتر از یک برند یا شرکت ترسیم کنید؛ نه اینکه صرفا یک محصول یا خدمات را تبلیغ کنید.
همچنین وقتی داستان ها با یک شخص تشدید میشوند، انگیزه دادن به کاربر برای اقدام بسیار آسان تر است.
قصه گویی تکنیکی است که باید سعی کنید به همه آگهی های تبلیغاتی خود تزریق کنید
در واقع، اگر شروع به ساختن داستان کلی برند خود نکرده اید، قطعا باید این کار را انجام دهید.
تحقیقات انجام شده نشان میدهد داستان هایی که برند تجاری را ضروری، باورپذیر و یکپارچه نشان میدهند، برای جذب و تاثیرگذاری بر مصرف کنندگان از همه موثرتر هستند.
شرکت Dove از داستان سرایی با کمک Homefront استفاده میکند.
داستان های واقعی پیوستن مردان نظامی و خانواده های آنها را نشان میدهد. این تبلیغات مستقیما محصولات Dove را تبلیغ نمیکند، اما داستان برند را بازگو میکند.
تعیین داستان نام تجاری به شما کمک میکند یاد بگیرید چگونه در همه تلاش های بازاریابی، در مورد مارک خود به بهترین وجه بحث کنید.
در بخش بعدی راهنمای کامل انواع تبلیغات در سال 2021، نگاهی به برخی از به یاد ماندنی ترین کمپین های تبلیغاتی خواهیم انداخت. تعدادی از این موارد بهترین عملکردها را داشته اند.
انواع کمپین های تبلیغاتی به یاد ماندنی جهان
بهترین تبلیغات به عنوان بهترین آموزندگان شناخته میشوند. آگهی چه کپی رایت، طرح شده، آفلاین یا آنلاین و … باشند، همیشه می توانند چیزهایی جدیدی درباره موقعیت یابی به شما بیاموزند.
تبلیغات Westinghouse الکتریک را درنظر بگیرید. “ما میتوانیم آن را انجام دهیم“.
چند کمپین وجود دارند که در تاریخ تبلیغات اثری قابل توجهی برجای گذاشته اند:
نایکی: فقط انجامش بده – JUST DO IT
در اواخر سال 1980 میلادی شرکت نایکی کمپین خود را با عنوان Just Do It آغاز کرد.
در آن زمان، Reebok فروش بیشتری از نایکی داشت و این شرکت برای رقابت در برابر مجتمع کفش ورزشی نیاز به اقدامی سریع داشت.
اما این فقط عبارت سه کلمه ای نبود که مورد توجه جهان قرار گرفت.
کمپین تبلیغاتی جدید آنها به افراد واقعی متمرکز میشد که در حال زندگی کردن بودند و از محصولات نایکی استفاده میکردند.
این ترکیب قدرتمند مردم به علاوه محصول باعث شده تا نایکی از 800 میلیون دلار در سال 1988، بعد از گذشت تقریبا 10 سال، به 9.2 میلیارد دلار دست یابد.
جالب اینجاست بدانید که فیل نایت موسس شرکت نایکی همیشه با استفاده از انواع تبلیغات مخالف بود و هیچگاه به این موضوع علاقه ای نداشت.
اما با توصیه مشاوران و گروه های تبلیغاتی، او مجاب شد که سرمایه گذاری بیشتری به کمپین ها اختصاص دهد.
فولکس واگن: کوچک فکر کن – THINK SMALL
اگرچه فولکس واگن رسما تولید Beetles را متوقف کرده است، اما کمپین نمادین Think Small یا کوچک فکر کن برای همیشه در تاریخ تبلیغات جاودانه خواهد ماند.
آژانس تبلیغاتی DDB میدانست که اگر میخواهد با رهبران صنعت رقابت کند، باید نظر مصرف کنندگان را تغییر دهد.
بنابراین فولکس واگن اعتراف کرد که اگرچه Beetle در واقع بسیار کوچک بود، اما نیرویی حساب شده و ارزش خرید داشت.
اصالت و صداقت تا حد زیادی در این کمپین کوچک حرف بزرگ و ارزشمندی اعلام کرد.
کوکا کولا: یک کوکا به اشتراک بگذارید – SHARE A COKE
برندهایی که اعتبار و ارزش بسیار بالایی دارند، برایشان سخت است که بخواهند کاری بزرگ انجام بدهند؛ چون آنها همانقدر بزرگ هستند.
بنابراین کوکا کولا برای جلب نظر مردم چه کار کرد؟
این شرکت با قرار دادن نام هر فرد روی هر بطری، افراد بیشتری را به خود جلب کرد.
اشتراک گذاری کوکا در سال 2011 و در استرالیا آغاز شد. زمانی که کوکا کولا هر بطری را با 150 نام محبوب در این کشور شخصی سازی کرد. این یکی از جذاب ترین انواع مختلف تبلیغات به شمار میرود.
از آن زمان، ایالات متحده از این الگو پیروی کرده و نام های اصلی را از جلوی بطری ها و قوطی های خود با مارک کوکا چاپ می کند.
حتی افراد می توانند بطری های سفارشی با نام مستعار یا آرم دانشگاه درخواست کنند.
این یک خلاقیت در سراسر صنعت بازاریابی و تبلیغات بود. بسیاری از مصرف کنندگان توسط آن مسحور شدند.
گوگل: سال جستجو – YEAR IN SEARCH
این قدیمی ترین یا شناخته شدن ترین تبلیغات در لیست ما نیست، اما با گذشت چند سال به قدرتمندترین کمپین ها تبدیل شده و همچنان نیز ادامه می دهد. به قدری حقیقی و واقعی که فراموش میکنید یک آگهی است.
Year in Search در سال 2009 با عنوان zeitgeist، گزارشی مکتوب از متداول ترین جستجوهای گوگل در 12 ماه گذشته آغاز شد. سال بعد، گوگل آن را در قالب یک ویدیو سه دقیقه ای منتشر کرد.
از آن زمان، سال جستجو این معنی را میدهد که ما برای کسب اطلاعات در مورد اخبار و رویدادهایی که باعث توقف دنیا میشوند، چقدر به Google وابسته هستیم.
در حال حاضر مهم ترین جستجوهای سال 2020 گوگل نیز منتشر شده که موارد آن عموما به ویروس کرونا اختصاص دارد.
شورای شیر کالیفرنیا: شیر دریافت کردید؟ – GOT MILK
با توجه به تبلیغاتی که شورای شیر کالیفرنیا انجام داد، بعد از گذشت یک سال فروش شیر در این ایالت 7 درصد افزایش یافت.
اما این تاثیر از مرزهای ایالات متحده عبور کرد و در بسیاری از کشورهای جهان تاثیر مثبت داشت.
البته باید توجه داشته باشید که این تبلیغ افرادی که را که شیر نمینوشند را مورد هدف قرار نداده است؛ در عوض بر روی مصرف کنندگان متمرکز بود.
با بهره گیری از قدرت ابرقهرمانان تلویزیونی این کمپین موفقیت مناسبی کسب کرد و توانست به بیشتر شدن مصرف شیر در بسیاری از کشورها کمک بسزایی کند.
اپل: یک مک بگیرید – GET A MAC
اپل تا به حال کمپین های بسیاری اجرا کرده، اما این یکی از بهترین آنها است.
بحث بین Mac و PC همیشه داغ و جذاب بوده است. ویدیو ساخته شده توسط این شرکت مربوط به ویروس نرم افزاری بوده و به این اشاره دارد که مک به هیچ عنوان ویروس دریافت نمیکند.
دو انسان که یکی از آنها با نام مک و دیگری به نام پیسی است در حال صحبت با یکدیگر هستند
پس از گذشت چند ثانیه پیسی سرفه های خفیفی میکند که ناشی از ویروس بوده و به مک میگوید به او نزدیک نشود.
Mac خیلی طبیعی با موضوع برخورد کرده و اطمینان دارد هیچ گونه ویروسی وارد بدن او نمیشود.
این یکی از موفق ترین کمپین های شرکت اپل به شمار می رود.
یک سال بعد از اجرا شدن این کمپین، شرکت اپل رشد 42 درصدی سهم بازار را تجربه کرد.
این تبلیغات به روشی هوشمندانه همه آنچه را که مصرف کنندگان باید درباره محصول بدانند به آنها ارائه کرد.
با استفاده از انواع مختلف تبلیغات رشد کنید
تبلیغات به یک تاریخ متراکم و پویا مجهز بوده و ابزاری باورنکردنی برای افزودن به جعبه بازاریابی شماست.
بین تبلیغات چاپی، حمایت مالی رادیویی، آگهی های تلویزیونی و رسانه های اجتماعی، فرصت های بی شماری برای شما و برند شما وجود دارد.
برای ارتباط بهتر با مخاطبان، با زبان خودشان صحبت کنید و احساسات آنها را جلب کنید.
آنها را مشتاق کنید تا به انجمن شما بپیوندد و برایشان یک داستان تجاری واضح و معتبر ایجاد کنید.
روش های ذکر شده در این راهنمای کامل انواع تبلیغات را مورد استفاده قرار دهید و به وسیله آنها برند مطمئنی ایجاد کنید.
اگر این کارها را انجام دهید، نام تجاری شما به یک نام خانوادگی تبدیل میشود.