تبلیغات الماس

مطالبی که دراین مقاله میخوانید ...

استفاده از مهارت خطاطی در تابلوسازی

خطاطی و خوشنویسی

خطاطی در تابلوسازی چه جایگاهی دارد؟ حتما می دانید که خطاطی و خوشنویسی یکی هنرهای قدیمی و ماندگار در کشورماست.

در قدیم الایام از این هنر استفاده های مختلفی می شده است و صاحبان کسب و کار از هنرمندان می خواستند که نام آن ها یا کسب و کارشان را بر روی سنگ، کتیبه و …. درج کنند. با پیشرفت در صنعت تبلیغات شاهد ورود این هنر در تابلوسازی هستیم.

طراحی حروف بکار رفته در تابلوهای تبلیغاتی و انتخاب افکت مناسب برای آن ها منجر به تولید تابلوی با کیفیت و جذاب خواهد شد.

همان طور که بارها اشاره کردیم حافظه بصری افراد بسیار قوی است. به همین دلیل در تولید ابزارهای تبلیغاتی باید بیشترین خلاقیت و هنر را به کار برد. خطاطی در تابلوسازی نقش بسیار مهمی دارد و باید به بهترین شکل آن را بکار برد.

قطر قلم 

در مطالب پیشین به بررسی قطر قلم و حروف به کار رفته در طراحی تابلو پرداختیم .

در برنامه های مانند فتوشاپ که در آن طرح اولیه تابلو را پیاده سازی می کنیم حروف و قطر آن با ابعاد از پیش تعیین شده و به طور پیش فرض وجود دارد.

هنر خطاطی با استفاده از این قواعد اقدام به ساخت و تولید یک خط جدید می کند.

در این جاست که هنر خطاطی خود را نشان می دهد و با استفاده از ساختاری جدید و بکارگیری اصول مهم در آن دست به خلق یک خط زیبا و جذاب می زند.

استفاده از مهارت خطاطی در تابلوسازی

قواعد بکارگیری خط بر روی تابلو 

استفاده از خطوط بر روی تابلو، قواعد خاصی دارد زیرا کلمات و شعاری که بر روی آن درج می شود به طور مستقیم در معرض دید مخاطب قرار می گیرد

و بروز هر نوع خطا در آن نتیجه نامطلوبی در پی خواهد داشت. 

خطی که بر روی تابلو به کارمی رود باید خوانا باشد که با اولین نگاه خوانده شود. استفاده از خط و قطر قلم باید به نحوی باشد که از فاصله دور نیز خوانایی خود را حفظ کند .

تفاوت خطاطی و خوشنویسی

خطاطی و خوشنویسی دو هنر تفکیک شده از یکدیگر هستند. به طور کلی خطاطی هنری آموختنی است اما فردی که کار خوشنویسی را انجام می دهد به قواعد خطاطی آگاه است.

در سال های گذشته که امکانات زیادی در اختیار تابلو سازان و صنعت تابلوسازی نبود تابلونویسی به کمک دست انجام می شد.

بدین معنی که فرد تابلونویس اقدام به نوشتن نام تابلو، شعار تبلیغاتی، اطلاعات تماس و …. بر روی تابلو می کرد.

اغلب این کار به کمک دست انجام می شد و فرد تابلونویس باید مهارت زیادی در آن می داشت تا نتیجه کار دارای کیفیت

بالا و مطلوب باشد. اما به لطف وجود دستگاه ها و برنامه های پیشرفته در طراحی تابلو این کار به وسیله نرم افزارهایی مانند فتوشاپ و کرل انجام می گیرد که تابلونویسی را در مدت زمان کوتاهی انجام می دهد.

استفاده از مهارت خطاطی در تابلوسازی

خوشنویسی محدود به صنعت تابلو سازی نیست 

خوشنویسی هنری گسترده است و نمی توان آن را تنها مختص به صنعت تابلو سازی دانست. امروزه در اماکن مختلفی از خطاطی در تابلوسازی استفاده می کنند.

مراحل ساخت تابلوهای تبلیغاتی 

به طور مثال دیوار نویسی، طراحی بر روی دیوار های ساختمان، سوله نویسی و …. زیر مجموعه خوشنویسی و خطاطی در تابلوسازی به شمار می روند.

حتما تا به حال برای شما پیش آمده که در حین قدم زدن در سطح شهر با انواع تبلیغات بر روی دیوارها و اماکن مختلف روبرو شده اید.

تابلوهای تبلیغاتی در انواع و اقسام مدل های مختلف در بازار وجود دارند.

پیشینه و قدمت تابلوهای چلنیوم که یکی از پرطرفدارترین تابلوها در این صنعت است به حدود 200 سال قبل و به کشور اسپانیا بر می گردد. نمونه های اولیه این تابلو بسیار ساده بودند و از نظر رنگی دارای تنوع محدودی بودند.

به طور مثال رنگ های بکار رفته در نمونه های ابتدایی تابلو چلنیوم شامل سفید، مشکی و نقره ای بودند. با گذر زمان و صادر کردن این تابلوها به کشورهایی مانند چین، ژاپن و ایتالیا شاهد شکوفا شدن این صنعت هستیم.

در حال حاضر انواع قطعات تابلو چلنیوم مانند رول چلنیوم، ورق های پلکسی و …. در برندهای مختلفی تولید می شود

که با کیفیت ترین آن ها از تولیدات کشور اسپانیا و ایتالیا می شود. بعد از اینکه به اهمیت خطاطی در تابلوسازی و بررسی جوانب مختلف آن اشاره کردیم نوبت به این می رسد تا با مراحل مختلف ساخت تابلوهای تبلیغاتی آشنا شویم.

استفاده از مهارت خطاطی در تابلوسازی

طراحی

برای طراحی تابلوهای تبلیغاتی نیاز به نرم افزارهای مخصوص داریم. نرم افزارهایی که در این زمینه به ما کمک می کنند فتوشاپ و کرل هستند.

در این نرم افزارها می توان خطاطی در تابلوسازی را نیز پیاده سازی کرد. زیرا قابلیت نصب تمام فونت های فارسی و انگلیسی بر روی آن وجود دارد.

انتخاب فونت و خط مناسب باید بر اساس نوع کسب و کار و سلیقه مشتری باشد. به طور مثال نمی توان در طراحی تابلوی مهد کودک از خط های سنگین و با خوانایی سخت مانند نستعلیق استفاده کرد.

زیرا مخاطب مهد کودک در محدوده سنی پایین قرار دارند و این خط برای آن ها هیچ جذابیتی ندارد.

نکته مهم دیگری که در طراحی تابلو تبلیغاتی وجود دارد و نیازمند توجه گرافیست به آن است استفاده از رنگ های هم خانواده و مکمل می باشد.

رنگ هایی که در یک طیف قرار دارند از جذابیت بالایی برخوردارند. همچنین طراحی تابلو با استفاده از تضادهای رنگی نیز جذابیت بالایی را ایجاد می کند

.به طور مثال رنگ سفید و سیاه جزو رنگ هایی است که از قدیم الایام به عنوان رنگ های متضاد شناخته می شدند.

استفاده از مهارت خطاطی در تابلوسازی

برش  

بعد از اینکه طرح در نرم افزار فتوشاپ پیاده سازی شد نوبت به برش آن بر روی ورق های پلکسی می رسد.

پلکسی یکی از پرکاربرد ترین متریال در ساخت تابلوهای تبلیغاتی است.

متریال دیگری مانند چوب، یونولیت و … در تابلوسازی مورد استفاده قرار می گیرند که هر کدام از آن ها دارای مزایا، معایب و قیمت های مختلف است که باید به آن توجه کرد. برش طرح بر روی تابلو به وسیله دستگاه های برش لیزری انجام می شود

که کیفیت و زیبایی نهایی را به میزان چشم گیری افزایش می دهد. برش دستی ورق های پلکسی باید به دست استادکاران انجام شود زیرا نیاز به دقت و مهارت زیادی دارد.

نورپردازی حروف

نورپردازی حروف با استفاده از لامپ های SMD انجام می شود. این لامپ ها به صورت رشته ای هستند و از طول عمر بالایی برخوردار می باشند.

برخی از افراد تصور می کنند که نورپردازی تابلو می تواند موجب هدر رفتن انرژی و افزایش مصرف برق شود در صورتی که این لامپ ها به شدت کم مصرف هستند و انرژی زیادی را هدر نخواهند داد.

زمینه کار 

زمینه ای که برای تابلوی تبلیغاتی به کار می رود از متریال مختلفی مانند PVC  و کامپوزیت تولید می شود.

PVC یکی از پرکاربردترین متریال در تابلوسازی است که در جایگاه بالایی قرار دارد. نورپردازی زمینه کار نیز به وسیله رشته های لامپ های LED صورت می گیرد که بسیار مقرون به صرفه و دارای عمر طولانی هستند.

محصولات مرتبط