
چگونه یک تبلیغ را تجزیه و تحلیل کنیم
شکستن یک تبلیغ تلویزیونی
مشخص کنید که مخاطبان تبلیغات تجاری چه کسانی هستند.
از زمینه تبلیغات استفاده کنید (مثلاً از چه کانالی پخش میشود) تا بفهمید تبلیغکنندگان چه کسانی را متقاعد میکنند.
این به شما کمک میکند تا تعیین کنید تبلیغات تجاری برای چه نوع باورها یا احساساتی جذاب است.[2]
به عنوان مثال، اگر تبلیغ در یک کانال تلویزیونی ظاهر شود که عمدتاً برنامههای کودکانه را نشان میدهد، میتوانید استنباط کنید
که تبلیغکنندگان سعی دارند کودکان یا شاید والدین کودکان خردسال را جذب کنند.
اگر تبلیغاتی را در یک سینما ببینید، ممکن است بتوانید مخاطبان هدف آن را بر اساس ماهیت فیلم تعیین کنید.
برای مثال، تبلیغاتی که قبل از فیلمهای درجهبندی R ظاهر میشوند، احتمالاً برای مخاطبان بزرگسال در نظر گرفته شدهاند.

بررسی کنید که چگونه تبلیغات سعی می کند توجه شما را جلب کند.
تبلیغکنندگان میخواهند آگهیهای تبلیغاتیشان چشمنواز و متقاعدکننده باشد.
به دنبال راههایی باشید که آگهیهای بازرگانی سعی میکنند شما را تحت تأثیر قرار دهند، مانند جلوههای بصری پر زرق و برق یا جلوههای ویژه.[3]
اینکه چگونه یک آگهی تجاری به دنبال جلب توجه شماست نیز می تواند چیزهای زیادی در مورد مخاطبان هدف خود بگوید
برای مثال، تبلیغاتی که از جلوههای ویژه انفجاری استفاده میکند ممکن است نوجوانان و جوانان را هدف قرار دهد.
تبلیغکنندگان فقط نمیخواهند تبلیغاتشان توجه شما را جلب کند؛ آنها همچنین می خواهند که شما آن را به خاطر بسپارید.
در نظر بگیرید که چگونه تکنیکهای جلب توجه آنها در ذهن شما باقی میماند و در دراز مدت بر دیدگاه شما نسبت به یک محصول تأثیر میگذارد.[4]
مشخص کنید که تبلیغات به دنبال ایجاد چه نوع خلق و خوی است.
[5] هدف نهایی هر تجاری شکل دادن به احساس شما در مورد یک محصول یا خدمات است. پ
حال و هوای تبلیغات را بررسی کنید و چگونه این حالت برای شکل دادن به احساسات شما نسبت به محصول تجاری کار می کند.[6]
به عنوان مثال، یک آگهی تبلیغاتی ممکن است بهطور برجسته دارای موسیقی شاد، چهرههای خندان و هوای آفتابی باشد تا احساس شادی کلی ایجاد کند که سپس به سمت محصولی که تبلیغ میشود هدایت کنید.
تبلیغکنندگان معمولاً سعی میکنند آگهیهای تجاری بسازند که محصولشان را در یک نور مثبت قرار دهد.
تعیین اینکه آنها چگونه این کار را انجام می دهند همچنین نشان می دهد که آگهی تجاری سعی دارد به چه باورها یا ارزش های ناگفته ای توجه کند.
به موسیقی متن گوش دهید و بپرسید که چگونه بر واکنش شما تأثیر می گذارد.

آگهیهای بازرگانی ممکن است از موسیقی برای تأثیرگذاری نامحسوس بر واکنش عاطفی شما نسبت به محصولی که تبلیغ میشود استفاده کنند یا از صدای جرنگ برای به یاد ماندنی کردن تبلیغات استفاده کنند.[8]
به عنوان مثال، ممکن است تصویر یک محصول عمومی را با موسیقی غمگین همراهی کند تا به شما این احساس را بدهد که محصولاتی به غیر از محصولی که تبلیغ میشود، خوب نیستند.
از خود بپرسید که آیا احساس شما نسبت به آگهی تبلیغاتی در صورت استفاده از یک ژانر خاص از موسیقی در مقابل ژانر دیگر تغییر می کند، سپس به این فکر کنید که چرا سبک های مختلف موسیقی پاسخ های متفاوتی را از شما دریافت می کنند.
در نظر بگیرید که بازیگرانی که برای ایفای نقش در تبلیغات انتخاب شده اند چگونه بر شما تأثیر می گذارند.
آگهیدهندگان در مورد استخدام بازیگران برای بازی در آگهیهای تبلیغاتی، انتخابهای بسیار عمدی انجام میدهند.
زبان مورد استفاده در تبلیغ را تجزیه و تحلیل کنید.
تقریباً در همه آگهیهای بازرگانی، صحبت از بازیگرانی که در آگهی تبلیغاتی بازی میکنند یا از طریق صداگذاری وجود دارد.
کلمات خاصی را که در آگهی تبلیغاتی نمایش داده میشوند، بررسی کنید تا ببینید چگونه از آنها برای جذب احساسات مخاطب استفاده میشود.[10]
اگر در حال تجزیه و تحلیل یک یا چند آگهی تجاری برای یک کلاس بازاریابی هستید، ممکن است متوجه شوید که برخی از کلمات بیشتر از دیگران استفاده می شوند.
به عنوان مثال، کلماتی مانند “خوشمزه” و “احساس انگیز” معمولاً در تبلیغات استفاده می شوند زیرا تمایل دارند محصولات را مطلوب تر نشان دهند.
به کلماتی که مستقیماً برای توصیف محصول استفاده نمی شوند توجه ویژه ای داشته باشید و به این فکر کنید که چرا این کلمات در آگهی تجاری گنجانده شده اند.
اگر از کلمات آشکارا برای اطلاع رسانی به مخاطب استفاده نمی شود، از آنها برای تأثیرگذاری پنهانی بر بینندگان استفاده می شود.
ارزیابی تبلیغات در رسانه های چاپی
مشخص کنید که مخاطبان تبلیغات چه کسانی هستند
از بافت آگهی (به عنوان مثال، در چه نوع مجله ای است) استفاده کنید تا بفهمید تبلیغ کنندگان در تلاش برای متقاعد کردن چه کسانی هستند.
این به شما کمک می کند تا تعیین کنید که تبلیغ برای چه نوع باورها یا احساساتی جذاب است.[12]
برای مثال، تبلیغی که در مجله Cosmopolitan ظاهر میشود احتمالاً برای جذابیت زنان است، در حالی که تبلیغاتی که در روزنامه منتشر میشود احتمالاً مخاطبان عمومی بیشتری را هدف قرار میدهد.
به این فکر کنید که چگونه یک فرد از یک جمعیت شناسی خاص ممکن است به تبلیغی که هدف آن جمعیتی متفاوت است پاسخ دهد و چرا ممکن است واکنش متفاوتی از خود نشان دهد.
این به شما کمک می کند تا برخی از معانی اجتماعی پنهانی را که تبلیغ در آن گنجانده شده است، تعیین کنید.

این به شما کمک می کند تا تعیین کنید که تبلیغ برای چه نوع باورها یا احساساتی جذاب است.[12]
برای مثال، تبلیغی که در مجله Cosmopolitan ظاهر میشود احتمالاً برای جذابیت زنان است، در حالی که تبلیغاتی که در روزنامه منتشر میشود احتمالاً مخاطبان عمومی بیشتری را هدف قرار میدهد.
به این فکر کنید که چگونه یک فرد از یک جمعیت شناسی خاص ممکن است به تبلیغی که هدف آن جمعیتی متفاوت است پاسخ دهد و چرا ممکن است واکنش متفاوتی از خود نشان دهد.
این به شما کمک می کند تا برخی از معانی اجتماعی پنهانی را که تبلیغ در آن گنجانده شده است، تعیین کنید.
مشخص کنید که مخاطبان تبلیغات چه کسانی هستند.[11]
از بافت آگهی (به عنوان مثال، در چه نوع مجله ای است) استفاده کنید تا بفهمید تبلیغ کنندگان در تلاش برای متقاعد کردن چه کسانی هستند.
این به شما کمک می کند تا تعیین کنید که تبلیغ برای چه نوع باورها یا احساساتی جذاب است.[12]
برای مثال، تبلیغی که در مجله Cosmopolitan ظاهر میشود احتمالاً برای جذابیت زنان است، در حالی که تبلیغاتی که در روزنامه منتشر میشود احتمالاً مخاطبان عمومی بیشتری را هدف قرار میدهد.
به این فکر کنید که چگونه یک فرد از یک جمعیت شناسی خاص ممکن است به تبلیغی که هدف آن جمعیتی متفاوت است پاسخ دهد و چرا ممکن است واکنش متفاوتی از خود نشان دهد.
این به شما کمک می کند تا برخی از معانی اجتماعی پنهانی را که تبلیغ در آن گنجانده شده است، تعیین کنید.
در نظر بگیرید که در متن آگهی از چه کلماتی استفاده شده است. مانند تبلیغات، کلماتی که در تبلیغات چاپی استفاده میشوند برای اطلاع رسانی در مورد محصول یا دستکاری واکنش مخاطبان به آن هستند.
از خود بپرسید چرا کلمات خاص در آگهی انتخاب شده است.[14]
همچنین به این فکر کنید که چگونه زبان موجود در آگهی مزایای خرید محصول را توصیف می کند.
به عنوان مثال، آیا تبلیغ می گوید که محصول شما را شادتر، خنک تر یا جذاب تر می کند؟
فونت استفاده شده نیز یک انتخاب طراحی عمدی است. از خود بپرسید که اگر کلمات با حروف دیگری چاپ شده باشند، چه واکنشی نسبت به آگهی نشان می دهید و چرا ممکن است چنین باشد.[15]
تصاویر استفاده شده در تبلیغات را تجزیه و تحلیل کنید. تصاویر به اندازه متن در تبلیغات رسانه های چاپی مهم هستند.
توجه داشته باشید که چه تصاویری در تبلیغ برای به تصویر کشیدن محصول یا تکمیل تصویر آن استفاده می شود.[16]
به عنوان مثال، از خود بپرسید که چه نوع تصاویری از افراد یا اشیاء در تبلیغات گنجانده شده است و چگونه این تصاویر بر واکنش شما به محصول تأثیر می گذارد. در نظر بگیرید که در صورت استفاده از افراد یا اشیاء مختلف، واکنش شما تغییر می کند یا خیر.
اگر تبلیغ را از منظر هنری تجزیه و تحلیل میکنید، باید توجه داشته باشید که کدام رنگها و در کجای تبلیغ قرار گرفتهاند.
ممکن است متوجه شوید رنگ های خاصی وجود دارد که با واکنش های احساسی خاصی مطابقت دارند.
این آگهی ممکن است تصاویری را نشان دهد که سبک زندگی خاصی را منعکس می کند
(به عنوان مثال، یک خانه دو طبقه در یک محله ثروتمند) و از این تصاویر برای مرتبط کردن محصول با ارزش ها و باورهای خاص در ذهن شما استفاده می کند.
به نحوه قرارگیری همه چیز در آگهی توجه داشته باشید.

تبلیغات چاپی به مقدار مشخصی فضا محدود می شود، بنابراین نحوه استفاده تبلیغ کنندگان از آن فضا بسیار مهم است.
به این فکر کنید که کلمات و تصاویر در آگهی در کجا قرار دارند و آن سازمان فضایی قرار است چه واکنشی را ایجاد کند.[18]
به عنوان مثال، تبلیغاتی که به دنبال آن است که مخاطبان خود را در مورد محصول خود هیجان زده و با انرژی باقی بگذارد، ممکن است دارای تعداد زیادی کلمات و تصاویر متداخل باشد و فضای خالی بسیار کمی در آگهی باقی بگذارد.
یک تبلیغ با فضای خالی زیاد ممکن است بخواهد مردم را به احساساتی مانند “آرام” یا “تحقیر نشده” وادار کند.[19]
0 دیدگاه